Csörgő-Szurdok

A Mátra egyik legvadabb szurdokában
Rövid, könnyű körtúra Mátrakeresztesről a Csörgő-patak vadregényes szurdokába fel az ágasvári turistaházig, majd a Két Vár közén, a Kosik-tanya érintésével vissza az Óvár oldalában.

A túra hossza: 8,4 km
A túra időtartama: 2,5 óra
Szintkülönbség: 260 m fel, ugyanannyi le

A túra jellege:
Rövid, könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A Csörgő-szurdokba tett kitérő kissé nehezen járható, kalandos, de rövid szakasz. Az ágasvári turistaházhoz közepes kaptató széles úton. Ez az egyszerű kirándulás is hamisítatlan erdei környezetben fut, minimum egy csúszásbiztos talpú túracipőben vágjunk neki a Mátrának. Érdemes túrabotot is vinni a meredekebb szakaszok leküzdéséhez, egy kis méretű hátizsákba pedig alapvető dolgaink jól elférnek.

Kiindulópont: Mátrakeresztes, Fakanalas csárda előtti parkoló. Buszmegálló, megközelíthető Pásztó felől a galyatetői úton.

A túra leírása
A mátrakeresztesi Fakanalas Fogadó előtti parkolóból indulunk, átkelünk az országúton és az üdülőtelepre tartó két aszfaltút közül a bal oldalit választva, a P jelzéseket követve megyünk el a házak végéig. Elhagyjuk az útról nem látható apró, zsombékos Békás-tavat, beérünk az erdő fái közé, jelzett ösvényünk nem közvetlenül a patak partján, hanem kissé felette, vele párhuzamosan fúrja be magát a hegység mélyébe. Balról leágazik az Óvár felé tartó ZO jelzés, mi továbbra is a P jelzésen gyalogolunk párhuzamosan a patak medrével.

Utunk mellett bal oldalt hatalmas sziklafalak, a Bagoly-kő andezittornyai sejlenek fel a fák közül, népszerű sziklamászó-hely mellett haladunk el. Széles, kényelmes utunk közvetlenül a hangulatos Csörgő-patak köves medre mellett fut, egy elágazásnál balra tér le a P+ jelzésű út, mi továbbra is a völgy alján haladó P jelzésen megyünk az egyre szűkülő völgyben tovább. Pár perc múlva jobbról egy gázlón át megérkezik hozzánk a Z jelzés is.

A P és a Z elágazásától pár méterre mindenképpen tegyünk egy kitérőt a vadregényes Csörgő-szurdokba, a PO jelzésű ösvény jobbra ágazik le és néhány lépés után máris feladja a leckét, hatalmas, kidőlt fatörzseken mászunk át az egyre hűvösebb, félhomályos völgyben. A patak többméteres, függőleges sziklafalak közé szorulva, medrében hatalmas sziklák közt zubog. Átugrálunk a köveken, majd a bükkök gyökere mellett, sokszor azokba kapaszkodva kimászunk a rövid kanyonból, majd a PO jelzéseket követve utunk visszatér a P és a Z jelzésű turistaúthoz, pont a szépen foglalt Vándor-forrásnál.

Miután kellően csillapítottuk szomjunkat a forrás hűsítő vizével, közepes kaptatóval felküzdjük magunkat egy szintút elágazásáig, itt balra tartunk, a Z□ jelzés jobbra az csodás erdőrezervátumon keresztül Mátraszentimrére megy. Rövidesen balra ágazik le a PΩ jelzésű meredeken lejtő út a Csörgő-lyuk nem látogatható barlangjához. Pár perc után egy újabb elágazásnál találkozunk a balról jövő P+ jelzéssel, jobbra felfelé kanyarodva keresztezzük az ágasvári erdészeti utat, majd még egy kis emelkedő és kiérünk az ágasvári turistaház előtti nagy rét nyugati széléhez.

A nagy múltra visszatekintő ágasvári turistaház egy egykori vadászház átépítésével, kibővítésével már 1925 óta áll a kirándulók szolgálatára. Az Ágasvár jellegzetes kúpja alatti mesebeli tisztáson állnak a turistaház és szálló épületei, előttük gyönyörű, üdén zöldellő tisztáson pihenhetünkk meg a vendéglátóhely nyitvatartási idejében.

A turistaház telkének lezárt nyugati oldalánál balra kanyarodunk a Z jelzésű útra, és szép bükkösben, gömbölyű sziklákkal tarkított gyalogúton érünk ki a Két Vár köze (Ágasvár, Óvár) nevű nyeregbe. Innen indul a ZO jelzés balra az Óvár felső része irányába. Jobbra megnyílik a táj, szép kilátást élvezhetünk a Mátra északnyugati vidékére. A Z jelzésű turistaút továbbra is kellemes bükkösben vezet egészen a Kosik-tanya épületéig, ahol átváltunk a balra induló P□ jelzésre.

Szekérúton megyünk tovább, majd ösvényre váltunk, mely egy feketefenyvesen át vezet a Hosszú-rét kissé benőtt tisztására. Ismét fenyőerdőn keresztül vágunk át, majd a Lench-forrás mellett megyünk el egy kis tó mellett és hamarosan a Békás-tói üdülőtelep felső házaihoz érünk. Jelzett utunk azonban nem megy be a telepre, hanem jobbra egy kis meredeken lejtő ösvényre tart, melyen egy emlékmű mellett ereszkedünk le pár perc alatt kiindulási pontunkra, a mátrakeresztesi Fakanalas Fogadó elé.